BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Greičiausi ir ekonomiškiausi pasaulyje


Mazda SENKU (c) Gamintojo tinklapis

Turbūt pagalvojote, kad šis įrašas bus apie automobilius. Juk vyrukams patinka greiti automobiliai, o moterukėms (šviesiais plaukais) patinka raudonos mazdos. Be to, šiais “ekologiniais” ir “kriziniais” laikais žiūrima, kad automobilis būtų ekonomiškas, t.y. sunaudotų mažiau kuro ir taip mažiau terštų gamtą, bei mažiau švarintų kišenę.

Deja ne, šį kartą ne apie automobilius. Kas gi dar pasaulyje toks greitas ir ekonomiškas, kad pralenkia net automobilius? Čia jūsų laukia staigmena.

15 minučių, kurios pakeitė gyvenimą

Kaip bebūtų keista, tačiau greičiausi pasaulyje yra tinginiai. Paradoksas. Turbūt kol kas netikite, bet aš turiu ir mokslinių įrodymų. Bet apie juos vėliau, o dabar apie viską nuo pradžių.

Turiu aš tokį draugą. Jis netoli manęs gyvena. Už kilometro ar pusantro. Žodžiu 15 minučių kelio iki jo pėsčiomis. Autobusų stotelės nuo jo nutolusios toli, todėl patogiausia iki ten nusigauti savomis kojomis. Aš dažnai pas jį nueinu į svečius. Tos 15 minučių kelio neprailgsta. Neprailgsta kai tai padarai vieną, du ar tris kartus. Bet kai tai pradedi daryti dažnai, tai nusibosta, užklumpa monotonija, kasdienybė. Vis tas pats kelias, vis jį REIKIA nueiti… Kartais aš tiesiog tingiu eiti ir tingiu stumti tas 15 minučių kelyje, kad ir koks įdomus pasaulis bebūtų.

Mano tinginiška pasąmonė netrukus pasiūlė man išeitį, kuria naudojuosi iki šioliai. Koks gi kvailys eis kilometrą pėsčiomis ir gaiš 15 minučių? Tai tikrai kvaila. Todėl aš neinu, aš… bėgu.

Nubėgu per 5-7 minutes. Laikas visai neprailgsta. Tik cakt ir viskas. Iš pradžių aš maniau, kad tai yra tik tinginio ekonomikos principas: “jei esi priverstas atlikti kokį nors darbą, tai tuo pat metu neįdėdamas pastangų atlik dar vieną darbą, kad paskui nereikėtų ir galėtum ilsėtis iki valiai.”  Kadangi šioje visuomenėje tinginiai yra verčiami dirbti įvairius darbus ir man taipogi ne visada pavyksta nuo jų išsisukti, tai taipogi tenka padirbėti. Bet aš visada stengiuosi su tokiomis pat pastangomis nuveikti du darbus. Todėl galvojau, kad bėgdamas aš sutaupau, t.y. ir parsigaunu namo, ir kartu pasportuoju.

Žinojau, kad kažkas čia ne taip, nes sportas tinginiui nemalonus dalykas, bet niekaip negalėjau suprasti kas gero iš to bėgimo. Jaučiau, kad tai gerai, bet nemokėjau įtikinti savo tinginiško proto kodėl tai yra gerai. Ir štai į pagalbą man atėjo jo didenybė mokslas.

Mokslas patvirtina faktus

Pas tą patį draugą kaip visada - nieko neveikėme. Konkrečiai mūsų neveikimas pasireiškė tuo, kad vartėme mokslinius žurnalus. Paprastai aš žiūriu tik paveiksliukus, nes per vaizdą gali gauti žymiai daugiau informacijos nei per tekstą su mažiau vargo, bet šį kartą paveikslėlis sudomino taip, kad net ėmiau skaityti.

Žurnalas “Iliustruotasis mokslas”. Kaip tik tinginiams. Mažai teksto, daug paveikslėlių. Ir ten rašoma, kad mokslininkai nustatė, jog pėsčiomis vaikščioti yra labai neekonomiška. Jei norite išleisti mažiau energijos vienam kilometrui, turite bėgti. Ir kuo greičiau bėgate, tuo daugiau sutaupote.

Paradoksas - tinginiai nėra lėti kaip iki šiol visada buvo galvojama. Kaip tinginio iliustracija visada buvo piešiama sraigė arba vėžlys, t.y. lėčiausi padarai. Bet štai nuo dabar kaip tinginio iliustracija turi būti naudojamas jaguaras arba antilopė.

Koks gi save gerbiantis tinginys dės daugiau pastangų, jei tokių pat rezultatų galima pasiekti su mažiau pastangų? Tam, kad nubėgti kilometrą sunaudojama žymiai mažiau energijos, reiškia įdedama žymiai mažiau darbo, nei einant. Tad kodėl turėtume vargti?

Greičiau net už traukinį

Kiekvienas doras darbininkas žinoma paprieštaraus. Juk greičiau yra visur nukakti automobiliu, lėktuvu ar traukiniu, nei eiti pėsčiomis. Tačiau čia vėl jūsų laukia staigmena. Pasirodo, jog kojomis įveikti atstumą yra žymiai greičiau ir ekonomiškiau, nei automobiliu.

H. D. Thoreau savo nuostabiame ir pasaulį sukrėtusiame lakoniškame kūrinyje “Voldenas, arba Gyvenimas miške” paaiškina kaip kojomis galima pralenkti traukinį. Net ne galima, o visada taip ir vyksta. H. D. Thoreau siūlo eiti lenktynių - jis pėsčiomis, o jūs traukiniu, nuo vienos Amerikos pakrantės iki kitos, per visą žemyną. Pradedant nuo nulio. Jis atsistoja ir pradeda eiti, o jūs, vietoje to, kad sėsti į traukinį ir jį aplenkti, privalote eiti į darbą ir užsidirbti “ant bilietėlio”. Ne, tai dar ne viskas. Jei nuo nulio, tai nuo nulio. Jūs dar turite ir nusitiesti bėgius ir pasigaminti traukinį. Reiškia jūs turėsite iškasti daug geležies rūdos, perdirbti ją į metalą ir… Ei, H. D. Thoreau jau nuvyko pėsčiomis iki kitos Amerikos pakrantės ir jau grįžo atgal.

Tokiu būdu savo kojomis pralenkiamas ne tik traukinys, bet ir automobilis ar net lėktuvas. Tą akimirką kai skrendi, tai tau atrodo, jog tu leki labai greitai, bet jei skaičiuosime energiją, kurios reikia keliui įveikti, tai yra DARBĄ, kurį reikia atlikti prieš įsėdant į lėktuvą, tai pasirodys, jog ne toks jau ir greitas tas lėktuvas.

Greitai mes skrendame tik todėl, kad praeityje žmonės už mus daug nudirbo. Jie nutiesė bėgius, paklojo asfaltą, išrado traukinius, automobilius ir lėktuvus, prilydė mums plieno ir kitų metalų… Ir tik dėl to, kad jie šitiek dirbo ir numirė, mes dabar galime sėsti į traukinį ir vaizduoti, jog judame greičiau už pėsčią žmogų.

Deja, taip nėra. Žymiai greičiau ir ekonomiškiau yra eiti pėsčiomis, o dar geriau - bėgti.

Rodyk draugams

Komentarai (9)

  1. RB:

    Bingo.

  2. Anonimas:

    Mažytė klaida. Jei jau nusitiesi bėgius, tai bilieto pirkt tikrai nereikės. :)

  3. Antanas:

    Va kodėl visi važiuoti į mane kaip į keistuolį žiūri- į darbą vaikštau pėsčias, o jie kas rytą mane mašinom aplenkia. Nuo šiol į darbą bėgsiu, ir neturės jie kur akių dėt iš sarmatos!

  4. Toltik:

    Moka ir dabar pilną kainą žmonės, nesvarbu kad praeities paprasti juodadarbiai ir mokslo juodadarbiai sukūrė ir pagamino lėktuvus, dabar procentus moka visos planetos žmonės, kvėpuoja kuro liekanom, pramonės dulkėmis, taip pat dirba darbus iš dalies tam, kad palaikytų tų pačių lėktuvų gamybą ir priežiūrą, na žodžiu "PALŪKANOS" :) tik su minusu :)

  5. "Moterėlėm šviesiais plaukais"
    Bingo. tik mano mazda ne raudona:)

  6. nu :

    > Mano tinginiška pasąmonė netrukus pasiūlė man išeitį, kuria naudojuosi iki šioliai. Koks gi kvailys eis kilometrą pėsčiomis ir gaiš 15 minučių? Tai tikrai kvaila. Todėl aš neinu, aš… bėgu.

    ir vel: kodel ne dviraciu?

    beje, del traukiniu - jis visai neturi pastatyti begiu, jam uztenka uzdirbti ant bilieto, o i bilieto kaina ieina ir begiu ir traukiniu ir visos sistemos atsipirkimas.

  7. Deivis:

    As manau kad vistiek tai nesamone. As gyvenu kauno raj. ir man nuo kauno 32 km. tai taip gaunasi jei as eiciau iki kauno o tuo momentu draugas vaziuotu masina i kauna as buciau pirmas. Man juoka tiesiog sukele sita filosofija..

  8. Anonimas:

    kiek daug straipsniu su ode tingejimui (pati rasymo ideja ir uolus savo nuomones pirsimas patvirtina, kad kazkas cia ne taip, tarsi zmogus teisintusi del savo keistumo ir itikinetu kitus tapti tokiais pat, kad jam butu jaukiau). gal tik taip atrodo….

    beje, del straipsnyje pateiktos minties del begiu tiesimo, tai tik zodziu zaismas… jeigu negalima naudotis jokiais istekliais, tai pamegink pasiekti pietu amerika, tik nepamirsk pries tai ismokti vaikscioti ;) Ir eik be zemelapio jokio, taip pat negali pasiklausti zmogaus, kuris turi informacija is zemelapio ar interneto (juk kolega negali naudotis kitu darbo rezultatais), eik nuogas, basas, jokiu budu ne keliais,, nemiegok kitu trobose, lovose, negerk is jokio indo… tik nuogas tu ir laukinis pasaulis. Pirmyn…
    Man pvz. pasiekti pietu Amerika uztenka dirbti 3 dienas. Mane tai tenkina ir nereikia issidirbineti.
    Tingi susirasti gerai mokama darba kulniuok peskom arba ark 3 metus, bet vis tiek greiciau negu peskom.
    Nereikia sapalioti nieku.

  9. momo:

    nu cia biski prasauta su tuo traukiniu.. Bet kad begti yra efektyviau nei eiti tai as patikejau. nuo siol kai reiks paeit kilometra, ir galesiu suprakaituot (t.y. ne pas mergas begsiu), tai ne eisiu o begsiu :)

Rašyti komentarą